Welcome to Malaysia and behave in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jessica Blanckaert - WaarBenJij.nu Welcome to Malaysia and behave in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jessica Blanckaert - WaarBenJij.nu

Welcome to Malaysia and behave in Singapore!

Door: jessicablanckaert

Blijf op de hoogte en volg Jessica

26 Mei 2012 | Singapore, Singapore

Malaysia & Singapore; geurloze theeplantages, dronken op de bowlingbaan en een kauwgomverbod!

Een kleine misrekening maar mijn vorige verslag was toch niet mijn voorlaatste verslag, dat is deze namelijk! Maleisie, Singapore & Bali gaan natuurlijk nooit in één verslag passen mij kennende=)

Aangekomen in Maleisie kregen we een gratis 90 dagen visum, al zijn we maar zo’n 8 dagen gebleven. We begonnen op Penang Island met als hoofdstad Georgetown en voor een goed begin moet je natuurlijk in de Mac zijn! Vooral als je daar een Big Mac Menu voor nog geen twee euro krijgt en nog veel meer voor veeel te goedkope prijzen inclusief GRATIS frietsaus (het is wel ketchup aangezien je onze American frietsaus alleen in Nederland hebt zelfs niet in Amerika, logisch).
Maar I’m lovinn it papapapapa!

Iedereen was er super aardig, de eerste avond hadden we op een terras gezeten (jaja gewoon een heel plein vol terrasjes, dat was wel heel erg lang geleden en het leek wel of ik in NL zat) en liep er op straat een vrouw langs die stopte om ons allebei een hand te geven en zei “Welcome to Malaysia”.

De eerste dag gingen we weer de toerist uithangen op de scooter, op zoek naar de grootste Buddistische tempel (het moet tegenwoordig wel een speciale tempel zijn om ons zover te krijgen er nog één te gaan bezoeken). We waren al snel verdwaald op het eiland vol grote hotels en gebouwen met een groot contrast tussen ‘gethoflats’ en vijf-sterren hotels.

We hadden echt zoooveel bekijks van iedereen, vooral van alle mannen aangezien je bijna geen vrouwen zag. Maleisie is een moslimland dus wij in ons amperbroekie en ons hempie op de scooter was al een attractie opzich! Toen we weer voor de stoplichten stonden te wachten tussen de tientallen andere scooters met alle ogen op ons gericht en ik in mijn ene hand een plattegrond had die recht in mijn gezicht waaide en ondertussen met mijn andere hand foto’s maakte, vroeg er een man in een oranje shirt waar we heen moesten.
“Follow me” zei die toen we de tempel noemde. We waren helemaal verkeerd gereden en na 20 minuten de oranje vlek gevolgd te hebben die tussen al het verkeer door croste, waren we er. Ik vond het zooo aardig van die man dat ik hem wat geld wilde geven. Terwijl ik in mijn tas zat te zoeken en Sen te druk was met de plattegrond, hoorde ik iets in de zin van “you have very nice breasts” en keek de man alleen nog maar naar mijn borsten. Ik dacht heel naief, (uitgaande van het goede in een mens, één van mijn goede eigenschappen;)) dat ik het verkeerd verstaan had en Sen hoorde niets tot de man dichterbij kwam met zijn scooter en nu echt z’n ogen op mijn borsten had geplakt waarop hij zei “nice, nice”! Toen zijn we snel weggereden.

Nu snap ik waarom ze allemaal zo aardig waren. Ik vroeg me al af waarom die mensen ons niet verafschuwen/afkeuren omdat we er zo “bloot” bij lopen maar volgens mij vinden ze het maar al te leuk en denken ze dat alle westerse vrouwen hoeren zijn. Als het niet zo heet was geweest, was ik in staat geweest een burka te kopen!

Een gemiddelde vrouw loopt daar namelijk met een burka/gewaad aan zodat er duidelijk geen rondingen te zien en als je pech hebt er slecht een stukje “huid”, genaamd je ogen te zien is.. Zo’n vrouw zag ik dus in de Mac, jaja met een hamburger! Het eerste wat ik dacht was: HOE gaat ze dat ding opeten, door er lang genoeg naar te kijken?! Ze raapte de hamburger op en ik had alleen nog maar aandacht voor haar hoe-eet-ik-een-hamburger-met-een-burka-aan-proces. En jahoor, ze tilde dus gewoon bij elke hap zo snel als ze kon het doek van voor haar mond op en nam een hap alsof het nooit gebeurd was.. wat een ellende. Meneer moslim zat tegenover haar en had daar geen problemen mee, die hoeft niets te bedekken, al zou het bij hem beter hebben gestaan.

Met alle respect, maar ik snap het moslim geloof gewoon echt niet.. Misschien weet ik er gewoon te weinig van af maar het zet me wel aan het denken. Waarom zou je als man willen dat je vrouw er zo bijloopt, wil je optimaal genieten van de schoonheid van haar ogen zonder afleiding van de rest van het lichaam, of is het echt zo dat de mannen niet willen dat vrouwen mooi zijn in het bijzijn van andere mannen omdat ze dan een zogenaam ‘lustobject’ zijn? Betekent dit dan dat de mannen zulke zelfkennis hebben dat ze anders niet van andermans vrouwen af kunnen blijven, terwijl het mij juist zo moeilijk lijkt om je eigen vrouw te herkennen op basis van slechts haar ogen..? Of zou het dan toch uit respect voor Allah zijn? Maar waarom heeft hij vrouwen dan niet met burka en al aan op de wereld gezet? Ik begrijp het gewoon echt niet en zou er graag wat meer begrip voor willen hebben, dus als iemand me kan helpen?! Misschien moet ik gewoon de Koraan eens lezen.. of gewoon niet.
Misschien dat ik er dan wel achter kan komen welke kant moslims op bidden als ze in Mekka zelf zijn, aangezien ze altijd in de richting van Mekka bidden, toch?

Kortom; Malesie is een moslim land, op elke hoek staat ongeveer een moskee, ze hebben zelfs een floatingmosque in Penang! Klein minpunt aan Maleisie is daardoor dan ook dat alcohol eigenlijk ‘not done’ is en je daarom de NL’se prijs of meer betaalt. Maargoed, dat hield ons natuurlijk niet tegen vooral omdat ik eindelijk van mijn anti-biotica kuur af was, dus mevrouw wat wilt u drinken? Alchol!

In Cameron Highlands had je enorme theeplantages, hele bergen vol! Maar ook heel veel andere dingen zoals een: bee-farm, een rose-farm, een strawberry-farm, een butterfly-farm, theefabriek etc. We gingen overal langs tijdens een dagtrip. De theeplantages vond ik het meest indrukwekkend, super mooi! Vreemd genoeg zat er geen geur aan de blaadjes, die ontstaat pas als je de thee gaat rollen/drogen. Alle mensen die daar werken zijn gastarbeiders en leven daar in kleine hutjes onder een contract van drie jaar, best verbazend dat ze in zo’n land ook nog gastarbeiders hebben!

Op de terugweg stonden we in een mega lange file i.v.m. de lokale nachtmarkt. Onze chauffeur had daar dagelijks last van en dat was te merken! Hij haalde gewoon iedereen in over het smalle, overgebleven stukje gras naast de auto’s met daarnaast een lege sloot! Toen het hem iets te smal werd besloot die gewoon via de andere kant iedereen in te halen, dus gewoon spookrijden(!!), zelfs in de bochten, wat een gek (achteraf vond ik het best grappig). Als die er dan soms toch echt weer even tussen moest, maakten ze nog plaats voor hem ook. Dat zouden wij NL’ers natuurlijk nooit doen!

’s Ochtends in ons guesthouse werd ik wakker van weer wat varkens in de badkamer:, lees mannen uit Maleisie.. Ze halen daar namelijk continue als een varken hun neus op incl. wat kotsgeluiden en doen dit ook gewoon op straat soms gepaard met een heerlijke snotrochel! Als ik ze dan aankijk met m’n positief ontwikkelde je-bent-echt-een-varken-blik, geven ze me een is-er-iets-heb/-ik-iets-gemist-blik terug. Schijnbaar is dat dus heel normaal voor hen. Toen de varkens eindelijk wegwaren begon er een stel aan ochtendseks om 06:30 in de douche met een weergalming tot in onze kamer (die er naast zat), wat is reizen toch een ervaring.

In Kuala Lumpur hadden we een NL’s stel uit Eindhoven de gekstuh ontmoet. We zijn eerst weer even langs de Mac gegaan (zodat ik zeker weet dat ik rollend terug naar NL kan), deze zat in het mega grote shoppingcenter: ‘The Time Square’ met enorm veel verdiepingen. Naast de Mac zat gewoon een grote achtbaan (weer eens wat anders dan een ballenbak). Nadat we de skytower in waren gegaan besloten we te gaan bowlen, gepaard met wat biertjes. Ik vond dat natuurlijk één van de beste ideeen allertijden na mijn kuur! Sterker nog, ik was de bierhaler, ik trok dan telkens mijn bowlingschoenen uit en liep naar de 7-11 (onmisbare mini supermarkt die je overal in heel Azie hebt en vaak 24 uur open is) op m’n sokken en weer terug. M’n bowlingskills begonnen goed maar na wat alcohol kreeg ik steeds meer het idee dat het de kunst was om in één van die twee goten te gooien..

Op stap in de ‘Beachclub’ en oh wat was ik blij dat we met die NL’ers waren want volgens mij waren er voornamelijk mannen op zoek naar vrouwen en ladyboys op zoek naar mannen waardoor ze ons gelukkig met rust lieten. Één van de Nl’ers vertelde dat hij de avond ervoor zo dronken was dat hij een ‘meisje’ zag lopen die er nogal “sexy “ gekleed uitzag en besloot een praatje te maken. Waarop ‘zij’ al snel een prijs bood voor de hele nacht en hij toen pas door had dat die met een vent stond te praten! Zij/hij hoorde hem denken en zei (ik hoop trouwens dat er geen kinderen meelezen) “yes honey, I have a dick, but that’s no problem, I can do you in the ass”! Ik lachtte me rot maar deze zelfde avond was zij/hij er weer en ik moet toegeven dat het echt echt een vrouw leek (zie foto op Facebook)!
Net zoals in Phuket (zuid – Thailand) heb je dus erg veel hoeren maar dan vooral veel mannelijke hoeren. In Phuket zag ik zoveel hoeren, zelfs overdag stonden ze overal “mooi” te wezen en liepen er van die vieze oude mannetjes gewoon op klaar lichte dag midden op straat een dealtje te fixen.

Met mijn steeds groter wordende backpack (vol souveniertjes natuurlijk en niets voor mezelf, je kent me) op naar Melaka. Soms vind ik het erg jammer dat spullen verschepen wel drie maanden duurt maar besef ik dat ik anders misschien wel al twee vrachtwagens vol had laten verschepen. Mijn backpack knalt bijna uit elkaar en ik sjouw me rot met mijn steeds verder ontwikkelde hernia. Iedereen kijkt me aan, vooral als die felgele, afschuwlijke tas er omheen zit en hij daardoor nog groter lijkt (op aanraden van mijn vader gekocht zodat het opvalt als iemand hem steelt en hij reflecteert in het donker, thnx pap=)).

In Melaka heb je een heleboel Nederlandse invloeden omdat het bezet is geweest door de Nederlanders zoals The Dutchsquare, een molen, een stadhuis etc. (helaas geen frikandel te bekennen)! Je hebt er overal een rookverbod in de gebouwen maar ook op straat. Echter hoorde we een stel naast ons om een asbak vragen waarop de ober zei: “The floor is the ashtray, welcome in Malaysia”.

Na al die maanden heb ik vanaf dag één elke dag een dagboek bijgehouden (mijn tweede is al bijna vol). Dat is de hele redenen van mijn (te) lange verslagen omdat ik graag alles wil onthouden en opschrijf zoals dat in Maleisie het onderwijs voor de basis- en de middelbareschool voor alle kinderen gratis is en daarom gaat dus ook iedereen. Je hebt er ook zoals bijna overal in Azie de stroomkabels die overal als een rommeltje boven de wegen hangen (soms zie ik er wel eens aapjes overheen lopen). Als mensen daar aan werken dragen ze niets geen veiligheidsbril ondanks dat de vonken eraf springen. Ondanks dat, heb ik minder storingen meegemaakt in Azie dan in één winter in NL.

Ze hebben hier ook weer van die mannen met van die heerlijke pukkels waar haren uitgroeien! Soms groeien er ook van die lange haren uit hun neus of oren. Sen & ik zijn dan altijd zo lief om elkaar er even op te wijzen, erg fijn want probeer dan nog maar eens je ogen er vanaf te houden, iew!
De koude douchjes zijn ook iets wat me altijd aan mijn reis blijft herinneren, gelukkig is het overal zo enorm heet dat we er (vaak) geen moeite meehebben.

Minder leuk was het nieuws dat een studiegenootje van me die tegelijk met mij in Cambodja zat (voor acht weken vrijwilligerswerk geloof ik) eerder naar huis moest wegens een infectie. Bij de grenscontrole werd ze opgepakt omdat er op de heenweg een man naast haar zat in het vliegtuig die onder een vals paspoort reisde en haar naam als referentie had opgegeven! Hoe dat kan weet ik ook niet maar je zal maar in de gevangenis in Cambodja zitten! Gelukkig heb ik contact met der gehad en is der vader meteen naar der toegevlogen en heeft ze heel veel geluk gehad want ze hebben der vrijgelaten wegens medische redenen (haar infecte). Dat hele verhaal liet me wel heel erg schrikken maar gelukkig zit ze nu weer in NL..
Onderweg naar Singapore hadden we een hele bus voor onszelf, natuurlijk reed die gewoon want ja, geld is geld hier! We sliepen daar in een hostel, dat is daar nog duurder dan de privékamers die we al die maanden hadden dus dat was weer even wennen. Vooral als je dan in een kamer vol Chinezen slaapt die om 21:00 allemaal al lagen te slapen en telkens het licht uit deden uit ‘’protest’’, baby’s.

Singapore is eigenlijk vooral winkelen, erg jammer als je backpack dan zo vol zit! Het is er zoals bekend inderdaad enorm schoon door al hun strenge regeltjes. Zo is kauwgom in heel Singapore verboden en staat er voor elke vorm van drugs de doodstraf! Het mooiste vond ik de Marine Bay met het enorme hotel/casino: drie gebouwen met daar op een soort schip wat een zwembad is voor de gasten!

Morgen vlieg ik naar Jakarta om Ades zijn familie te ontmoeten, die wonen daar dus die kunnen mij het echte Jakarta laten zien. Drie dagen later vlieg ik naar Bali en daar zoek ik Sen weer op die alvast gaat liggen bakken zodat er een (kleine) kans is dat we even bruin naar huis toe kunnen vliegen;)

Het gaat wel echt raar zijn na meer dan vier maanden 24/7 samen te zijn nu opeens drie dagen zonder!..

Volgende keer meer (foto’s staan op Facebook!)

Liefs

• 26 Mei 2012 - 14:06

Lenneke:

Mooie foto's Jess! Kan niet wachten totdat ik er ben eind augustus:D Liefs xxx

• 26 Mei 2012 - 20:49

Kim & Theo:

Haha, nog eventjes en dan weer naar dit saaie landje.. Geniet er nog even van! xxx uit bresjes

• 29 Mei 2012 - 07:05

Mam:

Hallo lieverd, ik heb genoten van je tweede aan na laatste verslag ;-). Wat een belevenissen weer. Tel de dagen tot je terug bent x

• 29 Mei 2012 - 07:10

Mam:

Hallo lieverd, ik heb genoten van je tweede één na laatste verslag ;-). Wat een belevenissen weer. Tel de dagen tot je terug bent x

• 30 Mei 2012 - 16:47

Sebastiaan:

Wederom genieten als ik je verhalen lees!

• 13 Juni 2012 - 08:40

Char:

Jesje, lees het nu pas maar weer heel leuk om te lezen :) Overmorgen zie ik je gewoon al :D xxxxxxx