YOU ONLY LIVE ONCE!Surfersparadise, Byron & Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessica Blanckaert - WaarBenJij.nu YOU ONLY LIVE ONCE!Surfersparadise, Byron & Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessica Blanckaert - WaarBenJij.nu

YOU ONLY LIVE ONCE!Surfersparadise, Byron & Sydney

Door: jessicablanckaert

Blijf op de hoogte en volg Jessica

11 Januari 2012 | Australië, Sydney

Allereerst allemaal nog de beste wensen, dat het een super mooi jaar mag worden!

Het is alweer een tijdje geleden dus ga ik alleen wat over het stuk: Surfers Paradise, Byron Bay & Sydney schrijven. De rest volgt volgende week wel een keer, ik heb ten slotte vakantie;)

Surfersparadise; ik werd opgehaald door een limousine vanuit het hostel, meevaller.
Geen idee dat het stadje nog zo groot was en dat er zoveel hoogbouw was. Het lijkt namelijk gewoon een dorpje vol backpackers, winkeltjes en kroegen. Het leukste vond ik de combinatie van het strand en het “stadsgevoel”; als je op het strand liep zag je aan de ene kant alle “wolkenkrabbers” en aan de andere kant de blauwe oceaan vol surfers.

Schijnbaar had ik een female dorm geboekt dus ik zat tussen allemaal meiden en het leukste was dat we onze eigen woonkamer, keuken, badkamer en balkon hadden. We konden het allemaal super goed met elkaar vinden. We zijn een paar keer op stap geweest naar o.a. de christmasparty waar ze aan “goldfishracing” deden. Daar hadden ze allemaal goudvissen in bakjes met namen erop zoals: Tequilla, Orgasm, Blowjob, Sushi etc. Er werd een veiling gehouden en al die dronken backpackers betaalden toch zeker zo’n omgerekend 50 euro of meer voor een goudvisje die ze niet eens mee naar huis mochten nemen. Daar werd namelijk alleen mee “geraced”. Er waren twee dunne banen waar water in lag en uiteruit de goudvis die achter een soort startblok zwom waarna er vervolgens met een rietje achter of voor de goudvis in het water werd geblazen, wie het eerst de goudvis naar de finish kon jagen, won.

We hebben nog een dag surfboards gehuurd en zijn toen heel “stoer“ tussen de surfers in gaan surfen. Ik kreeg “les” van twee meiden die al vaker gesurfd hadden en omdat de golven zo wild waren (lag echt niet aan mijn surfskills) was ik een uur later bijna verdronken, ik kreeg het board op mijn hoofd en rolde door de golf achteruit over de grond en net op het moment dat ik naar adem wilde happen, kwam net de volgende golf (dat noem ik nou talent) en werd ik als een verzopen zeekoe aangespoeld. Drie uur later liep er nog steeds een waterval uit mijn neus als ik voorover boog!

Kerstavond “gevierd” in Byron Bay met Nederlandse meiden. Ondanks dat we niet echt een kerstgevoel hadden, besloten we om toch maar een drie gangen diner te halen en buiten onder een afdakje met zeezicht en wat livemuziek (dat heb je nou eenmaal overal en elke dag in het relaxte, super leuke Byron Bay) te gaan zitten. Eerste gang: wijn + chocolade, tweede gang: pizza en derde gang: chocolade taart, chips en nog meer chocolade. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo lekker gegeten heb (met kerst;)). Die avond voor de verandering op stap geweest, iedereen had een kerstmuts op en om net iets voor 00:00 ging de dj aftellen voor christmas (soort o&n-gevoel), in Australie vieren ze voornamelijk alleen eerste kerst en doen ze niet echt aan kerstavond en tweedekerst, tweede kerst heet hier boxingday (grote uitverkoopdag).

Eerste kerst heb ik met tientallen anderen in ons hostel gevierd: mega grote bbq, volleybaltoernooi, zwemmen, livemuziek, onbeperkt drinken en vul de rest zelf maar in. Die ochtend eerst naar het strand geweest waar iedereen met een kerstmuts op lag en sommige zelfs een klein kunstkerstboompje hadden meegenomen. Bijzonder was dat er echt bizar hoge golven stonden, de hele kerst! Schijnbaar ook niet normaal voor de locals want heel het strand liep vol met over enthousiaste, rennende surfers (erg vervelend;) ). Tweede kerst zijn Linda en ik de hele dag over het strand gaan lopen, surfers bestuderen en daarna hebben we de coastwalk gedaan naar de vuurtoren en met zonsondergang nog met een groep de zee ingerend =)

De laatste dag zijn we vanuit daar naar Nimbin gegaan (Linda had een tour voor twee gewonnen tijdens het kerstfeest en was zo lief om mij mee te nemen! ), staat bekend als een “drugs”dorpje waar het een soort van gedoogd wordt omdat het een toeristentrekpleister is vol hippies en souveniers. In Byron Bay hingen dan ook overal papieren met “Byron Bay is NOT Amsterdam, drugs is illegal, also in Nimbin!”

We werden opgehaald met een oude hippiebus met een dikke geluidsinstallatie erin, later bleek waarom.. Iedereen ging dus eigenlijk naar dat dorpje om o.a. het “drugsmuseum” te bekijken en om “cookies” of andere troep te krijgen. Ik voelde me echt een drugsdealer toen er opeens een aboriginal naar ons toe kwam met de vraag: “hash, mushies or cookies?” Op aanraden van de buschauffeur de cookies gekocht want die zouden “sweet/cool” moeten zijn. Vier uur later voelden we nog steeds niets totdat we terug de bus in gingen, schijnbaar DE tijd dat het bij iedereen begint te werken want de buschauffeur was zo leuk geweest om zijn dagelijkse, terugweg-cd op te zetten met allemaal geluiden uit oude teken- en oorlogsfilms met muziekjes er doorheen die door heel de bus galmden waardoor je het gevoel had dat je gek werd en midden in een of andere zwartwitcartoon zat!

Drie uur later zat ik nog steeds in mijn eigen wereldje en had ik er dus nog steeds last van, we kregen een gigantische vreetbui (nog erger dus dan ik normaal heb) en tot slot een mega slaapaanval terwijl we de nachtbus naar Sydney moesten halen. We hebben twaalf uur in die bus gezeten en ik heb aan één stuk doorgeslapen. Conclusie: neem een cookie voor je de ellendige Greyhound nachtbus instapt;)

In Sydney had ik via via een appartement voor zes nachten van een Nederlandse vrouw kunnen regelen (bedankt Frank & Roger!) in het centrum (zij was zelf op vakantie). De eerste nacht was ik nog even alleen in het super mooie appartement met een groot terras, woonkamer en nog veel meer luxe waar je als backpacker vooral niet aan moet gaan wennen maar er des te meer van kan genieten! De dag erna was het eindelijk zover; ik ging mijn moeder ophalen van het vliegveld die me voor twee weken kwam bezoeken!

De dagen vlogen echt voorbij maar het was echt super! Sydney is zo’n mooie stad, vooral met alle mooie kerstverlichting en de vlaggen die overal hingen met “Sydney NYE 2011 – Time to dream”, we hadden alleen maar lekker weer en natuurlijk hebben we samen vuurwerk gekeken met uitzicht op de Harbourbridge en het Operahouse! Duizenden mensen waren de hele dag druk met het vinden van een goede plek. Wij hadden ook echt een super plekkie! Het was het wachten zeker waard want wat was het mooi; alle bootjes verlicht, het opera house zelf verlicht met o.a. de tekst “YOU ONLY LIVE ONCE”, muziek aan en van alle kanten kwam het vuurwerk, zelfs vanuit alle hoge flats er omheen, AWESOME! Wel erg raar dat iedereen na middennacht naar huis gaat i.p.v. flink te gaan stappen zoals het hoort! Gelukkig waren er nog wel wat feestjes op de bomvolle straten en had ik het erg gezelig met mama en onze naar binnen gesmokkelde champagne op een lege maag (in alle “vuurwerkareas “ was alcohol verboden).

Mama had nog een kangeroebedeltje voor aan mijn (van al mijn lieve vrienden gekregen) pandora-armband en ik heb eindelijk een (witte) minilaptop gekocht zodat ik wat vaker kan skypen/foto’s kan uploaden en backupen! Dus kom maar op skypers!

Met nieuwjaar zijn we met de bus naar het populaire Bondibeach gegaan. Wat een drukte, niet normaal, het hele strand zat vol en de “swimbetweentheflagsareas” ook! Super veel stijlvolle, “hippe” mensen en heel veel leuke eettentjes en terrasjes! Tot slot nog naar Manly Beach geweest met de ferry waar we heerlijk op het terras aan het water Australische wedges met sweet chilli en sour creme hebben gegeten, nieuwe verslaving erbij!

Inmiddels heb ik er ook nog een fantastische roadtrip van een week op zitten, zijn we alweer een paar dagen in Melbourne, vliegt mam morgen naar Cairns en ben ik alweer aan mijn laatste acht dagen Australie aangekomen voordat ik de 20e naar Nieuw-Zeeland vlieg. Maar daarover de volgende keer meer!

Heeeeel veel liefs,

Jess

  • 11 Januari 2012 - 15:01

    Britt:

    Heb maar 2 dingen te melden:

    Jaloersjaloersjaloersjaloersjaloersjaloersjaloersjaloers

    en: IK MIS JE!

    XXXXXXX

  • 11 Januari 2012 - 15:35

    O En O:

    Dat eerste was een foutje,het is nog steeds een prachtige reis.Mama is nu alleen op stap,ze zal je wel missen,nu dat doet opa ook Buurman heeft er niet veel last van,hij vindt het heerlijk lekker binnen slapen.heel veel liefs en kusjes O en O

  • 11 Januari 2012 - 16:44

    Eva Cuyle:

    Heee Lieve Jes!
    Wat super zeg! Jemig kben zoo jaloers op je en je foto's zijn echt SUPER!

    Ik mis je wel hoor schatje, maar geniet er maar onwijs veel van!

    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal! Dikke kus & Take care!!

  • 11 Januari 2012 - 19:58

    De Zondervannen :

    Hee, jessje, wat een super kerst en oud en nieuw. Dat is er wel één om nooit meer te vergeten. Lekker zonnetje, chocoladetaart en pizza. Wat wil je nog meer. We hebben je wel gemist hoor bij ons familie kerstdiner!~!. Geniet nog van je laatste dagen Australia

  • 11 Januari 2012 - 20:39

    Theo, Kim & Dexx:

    Jess, wat een bijzondere feestdagen heb jij daar beleefd! Super, echt gaaf dat je met je mama NYE hebt kunnen vieren.. Geniet er nog even van daar! xxxxxx Liefs uit Bresjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Welkom allemaal op mijn weblog! Gedurende een jaar vanaf mei 2011 zal ik jullie via deze site op de hoogte houden van al mijn reisavonturen!

Actief sinds 22 Maart 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 25830

Voorgaande reizen:

26 September 2011 - 15 Juni 2012

Buitenland/backpacktrip 2011 en 2012!

Landen bezocht: